Aa´nt brôte å bôôs

Förhoppningsvis kommer mina fina vänner Mikael och Axel och hälsar på mej här nere i Dalsand nu i sommar. Dessa fina stockholmspojkar tittar ibland frågande på mig när jag pratar som om jag pratade nån slags utomrikiska, men vet ni grabbar? Det är bara dalsländska. Jag tänkte att ni skulle få plugga in lite ord tills ni kommer hit. Dessa är ord jag mycket väl kan använda och ni har säkert redan hört flera av dem. De är inte så många så jag hoppas ni kan dessa nu till nästa gång vi ses. Plugga på.

 

Aa´nt - Annat

Atel - Äcklig

Brôtette - Ostädat

Brännjakk - Brännvin

Feshlette - Ynkligt, dåligt

Fôggel - Fågel

Gröm - Ful

Knôvlette - Svårt

Masette - Virrig

Oggen - Slö,ur form

Stri - Bråka

Rôta - Tur

Klôvette - Klantig

Jålette - Löjlig

 

 


Kommentarer
Postat av: Sorken

Du kanske kan starta en ny svår linje på Stockholms Universitet och även bli en virrig professor i ämnet.



Kid

Professor i Dalsländska



Har en viss klan får du medge



Eller i enlighet med den nya kursen



U ka börj ena nyer pa knôvlette streke pa Fjollträske skola å oc bli tokenadära massette snackegöbbe i sak.



Kid

Vetare i Byamål

2009-07-08 @ 09:50:48
Postat av: Mia

hahaha. det är inget jag har planerat, men det känns ju bra att veta att man har en plan B om nu plan A skulle gå i stöpet. :) tack för tipset!

2009-07-08 @ 20:05:02
URL: http://kidney.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0